Várandósok táplálkozása

Uránia Medical Center » Blog » Várandósok táplálkozása

Ugyan a várandósság egyáltalán nem betegség, mégis fontos, hogy a várandós nők kellő figyelemmel és felelősséggel viszonyuljanak ehhez a megváltozott fizikai állapothoz, amely komplex odafigyelést igényel életük minden területén. A baba és anyukája érdekében egyaránt fontos egy mindkettejük számára megfelelő életmód kialakítása, amelynek kiemelten fontos része a megfelelő táplálkozás is.

A helyes táplálkozás fontos meghatározója a leendő gyermek jövőbeli egészségének, javítja a kismama egészségét, fizikai erőnlétét és lelki egyensúlyát, segít megfelelni a terhesség különleges “követelményeinek”, felkészíti testet az újszülött szoptatására, valamint nem utolsó sorban elegendő energiát biztosít az édesanyának és babájának.

A terhesség ideje alatt a fejlődő magzatot a méhlepényen és a köldökzsinóron keresztül az édesanya táplálja. Éppen ezért teljes egészében a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő gyermek, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, alakulóban lévő szervezetét.

 

Mit takar megfelelő táplálkozás?

A fejlődő magzat tápanyagforrását az anyai szervezet biztosítja, épp ezért nem mindegy, hogyan táplálkozik a kismama, milyen nyersanyagok adják étkezéseinek gerincét. A várandósság ideje alatt nem szükségszerű az elhízás, a mennyiségi étkezés helyett a hangsúly a minőségi alapanyagok választására helyeződik. Ezek mellett óvakodni kell az igen szélsőséges divatdiéták betartásától is.

Ha a várandós nő nagyjából változatlan életmódot folytat, energiaszükséglete átlagosan mindössze 15%-kal nő (kb. 300 kcal-val), tehát téves a „kettő helyett kell enni” mondás. A megnövekedett energiaigény általában napi 5-6-szori étkezéssel megoldható, ilyenkor javasolt kisebb mennyiségeket elfogyasztani egyszerre.

Optimális esetben – a magasságtól és testsúlytól függően – 9 – 12 kg súlytöbblet jön létre a várandósság alatt. Normál alkatú, egészségesen táplálkozó kismamáknál 10-12 kg, túlsúlyosaknál 9-10 kg súlygyarapodás az ideális.

A várandósság alatti szélsőséges diétázás, vagy elégtelen, hiányos táplálkozás egyaránt árthat a magzatnak, többek között például a méhben fejlődő magzat vérkeringésének zavarát eredményezi, ami felnőtt korban akár szív-és érrendszeri megbetegedések és cukorbetegség kialakulásához is vezethet.

Ezen lehetséges problémák elkerülése céljából különöseb fontos odafigyelni az elfogyasztandó táplálék mennyiségére és minőségére egyaránt.

Nyersanyagválogatás várandósság ideje alatt

Zöldségek; gyümölcsök

Alapos tisztítást követően nyugodtan fogyaszthatók, kiemelten fontos a vitamin, ásványi anyag és rosttartalmuk. Puffasztó hatásuk miatt esetlegesen kerülendők a káposztafélék, karalábé, karfiol, gombafélék, szárazhüvelyesek.

 

Húsok; húskészítmények

Megfelelő hőközlést követően fogyaszthatók a húsok, a sovány húsok és a szárnyasok kiváló fehérjeforrások, míg a marha sok vasat tartalmaz. Magas fertőzésveszély miatt kerülendők a nyers-, és félig nyers állapotban tányérra kerülő húsételek, pl. tatár beefsteak, véres steak, stb.

Tojás

A tojás számos fontos tápanyagot tartalmaz, pl.fehérjét, B2-, B12- és D-vitamint, szelént és jódot, valamint tartalmaz omega-3 zsírsavakat is, így mindenképp javasolt a rendszeres fogyasztása, elsősorban kemény főtt tojás, tojásrántotta, omlett formában. Kerülendő azonban a nyers és a lágy tojás fogyasztása, ugyanis ezek szalmonella-fertőzést okozhatnak.

Tenger gyümölcsei; nyers hal

A nyers hal és tenger gyümölcsei fogyasztásakor nagy az ételmérgezés veszélye így a szusi és az osztriga fogyasztása szigorúan tilos. Heti két alkalommal megengedett az olajos hal, pl.makréla, lazac, szardínia fogyasztása, amelyek nagyszerű fehérje-, és omega-3 zsírsavforrások.

Tejtermékek

A nem pasztörizált tej és tejtermékek fogyasztása egyáltalán nem, vagy csak alapos forralás után javasoltak. A pasztörizálatlan, penészes vagy puhára érlelt sajtok a magas fertőzésveszély miatt kerülendők, azonban ezzel szemben a kemény sajtok fogyasztása továbbra is megengedett.

Kávé (koffein)

A napi koffeinbevitel nem haladhatja meg a maximális 200 mg/nap mennyiséget, amely megfelel két bögre instant kávénak vagy teának, illetve egy nagy bögre friss kávénak. A kóla magas koffeintartalma miatt csak korlátozott mennyiségben fogyasztható.

Alkohol

A várandósság ideje alatt az alkoholfogyasztás – ismert magzatkárosító hatásai miatt – szigorúan tilos!

 

A nem megfelelő táplálkozásból adódóan a várandósság ideje alatt nem csak a többletsúllyal, de akár egy kialakult terhességi cukorbetegséggel is meggyűlhet a várandós nők baja.  Ennek érdekében a várandósság 28.hetében rutinszerűen végzik el az ún. OGTT vizsgálatot.
A helyes táplálkozás beállításában, valamint az esetlegesen kialakult terhességi cukorbetegség étrendi kezelésében a dietetikus szakemberek tudnak megfelelő segítséget nyújtani.

Hasznos volt? Ossza meg másokkal is!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Nyomtatás