Várandósok táplálkozása

Uránia Medical Center » Blog » Várandósok táplálkozása

Ugyan a várandósság egyáltalán nem betegség, mégis fontos, hogy a várandós nők kellő figyelemmel és felelősséggel viszonyuljanak ehhez a megváltozott fizikai állapothoz, amely komplex odafigyelést igényel életük minden területén. A baba és anyukája érdekében egyaránt fontos egy mindkettejük számára megfelelő életmód kialakítása, amelynek kiemelten fontos része a megfelelő táplálkozás is.

A helyes táplálkozás fontos meghatározója a leendő gyermek jövőbeli egészségének, javítja a kismama egészségét, fizikai erőnlétét és lelki egyensúlyát, segít megfelelni a terhesség különleges “követelményeinek”, felkészíti testet az újszülött szoptatására, valamint nem utolsó sorban elegendő energiát biztosít az édesanyának és babájának.

A terhesség ideje alatt a fejlődő magzatot a méhlepényen és a köldökzsinóron keresztül az édesanya táplálja. Éppen ezért teljes egészében a kismama étkezésétől függ, milyen minőségű táplálékot és tápanyagokat kap a növekvő gyermek, valamint ezekből hogyan tudja felépíteni a saját, alakulóban lévő szervezetét.

 

Mit takar megfelelő táplálkozás?

A fejlődő magzat tápanyagforrását az anyai szervezet biztosítja, épp ezért nem mindegy, hogyan táplálkozik a kismama, milyen nyersanyagok adják étkezéseinek gerincét. A várandósság ideje alatt nem szükségszerű az elhízás, a mennyiségi étkezés helyett a hangsúly a minőségi alapanyagok választására helyeződik. Ezek mellett óvakodni kell az igen szélsőséges divatdiéták betartásától is.

Ha a várandós nő nagyjából változatlan életmódot folytat, energiaszükséglete átlagosan mindössze 15%-kal nő (kb. 300 kcal-val), tehát téves a „kettő helyett kell enni” mondás. A megnövekedett energiaigény általában napi 5-6-szori étkezéssel megoldható, ilyenkor javasolt kisebb mennyiségeket elfogyasztani egyszerre.

Optimális esetben – a magasságtól és testsúlytól függően – 9 – 12 kg súlytöbblet jön létre a várandósság alatt. Normál alkatú, egészségesen táplálkozó kismamáknál 10-12 kg, túlsúlyosaknál 9-10 kg súlygyarapodás az ideális.

A várandósság alatti szélsőséges diétázás, vagy elégtelen, hiányos táplálkozás egyaránt árthat a magzatnak, többek között például a méhben fejlődő magzat vérkeringésének zavarát eredményezi, ami felnőtt korban akár szív-és érrendszeri megbetegedések és cukorbetegség kialakulásához is vezethet.

Ezen lehetséges problémák elkerülése céljából különöseb fontos odafigyelni az elfogyasztandó táplálék mennyiségére és minőségére egyaránt.

Nyersanyagválogatás várandósság ideje alatt

Zöldségek; gyümölcsök

Alapos tisztítást követően nyugodtan fogyaszthatók, kiemelten fontos a vitamin, ásványi anyag és rosttartalmuk. Puffasztó hatásuk miatt esetlegesen kerülendők a káposztafélék, karalábé, karfiol, gombafélék, szárazhüvelyesek.

 

Húsok; húskészítmények

Megfelelő hőközlést követően fogyaszthatók a húsok, a sovány húsok és a szárnyasok kiváló fehérjeforrások, míg a marha sok vasat tartalmaz. Magas fertőzésveszély miatt kerülendők a nyers-, és félig nyers állapotban tányérra kerülő húsételek, pl. tatár beefsteak, véres steak, stb.

Tojás

A tojás számos fontos tápanyagot tartalmaz, pl.fehérjét, B2-, B12- és D-vitamint, szelént és jódot, valamint tartalmaz omega-3 zsírsavakat is, így mindenképp javasolt a rendszeres fogyasztása, elsősorban kemény főtt tojás, tojásrántotta, omlett formában. Kerülendő azonban a nyers és a lágy tojás fogyasztása, ugyanis ezek szalmonella-fertőzést okozhatnak.

Tenger gyümölcsei; nyers hal

A nyers hal és tenger gyümölcsei fogyasztásakor nagy az ételmérgezés veszélye így a szusi és az osztriga fogyasztása szigorúan tilos. Heti két alkalommal megengedett az olajos hal, pl.makréla, lazac, szardínia fogyasztása, amelyek nagyszerű fehérje-, és omega-3 zsírsavforrások.

Tejtermékek

A nem pasztörizált tej és tejtermékek fogyasztása egyáltalán nem, vagy csak alapos forralás után javasoltak. A pasztörizálatlan, penészes vagy puhára érlelt sajtok a magas fertőzésveszély miatt kerülendők, azonban ezzel szemben a kemény sajtok fogyasztása továbbra is megengedett.

Kávé (koffein)

A napi koffeinbevitel nem haladhatja meg a maximális 200 mg/nap mennyiséget, amely megfelel két bögre instant kávénak vagy teának, illetve egy nagy bögre friss kávénak. A kóla magas koffeintartalma miatt csak korlátozott mennyiségben fogyasztható.

Alkohol

A várandósság ideje alatt az alkoholfogyasztás – ismert magzatkárosító hatásai miatt – szigorúan tilos!

 

A nem megfelelő táplálkozásból adódóan a várandósság ideje alatt nem csak a többletsúllyal, de akár egy kialakult terhességi cukorbetegséggel is meggyűlhet a várandós nők baja.  Ennek érdekében a várandósság 28.hetében rutinszerűen végzik el az ún. OGTT vizsgálatot.
A helyes táplálkozás beállításában, valamint az esetlegesen kialakult terhességi cukorbetegség étrendi kezelésében a dietetikus szakemberek tudnak megfelelő segítséget nyújtani.

Hasznos volt? Ossza meg másokkal is!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Nyomtatás